شد السير من النوع V belt هو من اهم الحاجات اللى لازم تطمن عليها بشكل دوري وتتاكد ان قيمه الشد صحيحه

يضم كل ما يخص عمليات الصيانة سواء صيانة ميكانيكية او كهربائية قسم الصيانة الميكانيكية و الكهربائية - Mechanical & Electrical Maintenance Section
أضف رد جديد
Osama Badr
مؤسس المنتدى
مشاركات: 8585
اشترك في: الخميس مايو 03, 2018 2:46 pm
اتصال:

شد السير من النوع V belt هو من اهم الحاجات اللى لازم تطمن عليها بشكل دوري وتتاكد ان قيمه الشد صحيحه

مشاركة بواسطة Osama Badr »



صورة

صورة

شد السير من النوع V belt هو من اهم الحاجات اللى لازم تطمن عليها بشكل دوري وتتاكد ان قيمه الشد صحيحه ودا اللى هنتكلم عنه بشكل مبسط ومرفق تحت فيديو بيوضح اشهر طرق شد السير واكثرها استخداما ⛔
اكبر خطا بيعمله ناس كتير انه يفضل يشد السير بشكل عشوائي سواء في بداية التشغيل بعد تركيب السير او بعد فترة من التركيب
◀ عند تركيب السير للمرة الاولي بيتم شده للقيمة الصحيحة ويفضل انه يتشد تانى بعد 24 ساعه وبعد يومين من التشغيل ثم ياتي دور ال Preventive Maintenance بعمل اختبار شد للسير كل فترة (غالبا 3 شهور او 6 شهور) على اقصي تقدير .. مالم تحدث مشكله او صوت عالى خلال تلك الفترة وساعتها هنضطر نعمله اجباري ونشوف المشكله فين
◀ انك تترك السير مهوي Loose مشكلة كبيرة لان هيحصل Slip للسير دا خصوصا في الاحمال العالية وساعتها هيتولد حرارة هتسبب تلف السير وممكن حد يتصاب بسببه
◀ كمان شد السير زيادة عن اللازم مشكلة كبيرة لانها هتودي لتلف البيرنج نتيجة الاحمال الزيادة اللى السير سببها للبيرنج
◀ اشهر طرق شد السير هي انك بتقيس القوة اللازمة لعمل Deflection معين في العمود (بيكون 1/64 بوصة لكل 1 بوصة من ال Span Length) وتقارن القوة دي بالقوة اللى ف الكتالوج الخاص بالسيور وتشوف لو القوة دي اقل من اللازم فانت محتاج تشد السير شوية ولو القوة اكبر فمعناها ان السير مشدود ومحتاج يتهوي شوية وتعالوا نشوف دا بالخطوات
🔸 اولا هتتاكد ان الموتور بتاعك تم عزله عشان تشتغل بامان تام
🔸هتستخدم مسطرة او Straight Edge او بتتسمي القدة وبتقيس المسافة بين سنتر ال 2 Pulleys او طول السير المماس للطارتين .. ولكل واحد بوصة من طول ال Span Length مسموح ب Deflection قدرة 1/64 بوصة وبالتالى هتضرب ال 1/64 * ال Span Length
🔸 هتستخدم ال Belt tension Checker اللى عامل زي القلم دا عشان تحدد حاجة السير للشد من عدمه .. هتظبط ال Oring السفلي او الكبير على طول ال Span length اللى تم قياسه وال Oring الصغير هتخليه على ال Zero ودا هيقرا القوة اللى تم الضغط بيها (بتكون Spring وموشر لما بتضغط على ال Spring الموشر بيتحرك) .. وهتضغط على السير لحد ما مستوي ال Oring يوصل لمستوي المسطرة المستوية وعندها تقيس القوه اللى تم بذلها
🔸 بعد كدا هتدخل الجدول تشوف قيمه القوه المناسبه والمناظرة عند السرعة اللى شغال عندها ونوع السير المستخدم (عرضه الكبير وعرضه الصغير زي ما شرحناه في بوست سابق) ولو القوة دي صغيره فانت محتاج تشد السير اكتر .. ولو القوة اكبر فمعناها ان السير مشدود بزيادة ومحتاج يتفك شوية
✅ دي باختصار اسهل وابسط طريقة للشد بعيدا عن الطرق اليدوية اللى غالبا مش بتكون دقيقه

https://www.linkedin.com/posts/mohamed-zedan-%F0%9F%87%AA%F0%9F%87%AC%E2%9D%A4%EF%B8%8F%F0%9F%87%B5%F0%9F%87%B8-6b8020123_%D8%B4%D8%AF-%D8%A7%D9%84%D8%B3%D9%8A%D8%B1-%D9%85%D9%86-%D8%A7%D9%84%D9%86%D9%88%D8%B9-v-belt-%D9%87%D9%88-%D9%85%D9%86-%D8%A7%D9%87%D9%85-%D8%A7%D9%84%D8%AD%D8%A7%D8%AC%D8%A7%D8%AA-ugcPost-7130461932670599169-3Zgs?utm_source=share&utm_medium=member_desktop
مدونة تكنولوجيا الطحن Millingtec
https://millingtec.blogspot.com
-٠-٠-٠-٠-٠-٠-٠-٠-٠-٠-٠-٠-٠-٠-
مدونة اعمل صالحا DOSALEH
https://dosaleh.blogspot.com
-٠-٠-٠-٠-٠-٠-٠-٠-٠-٠-٠-٠-٠-٠-
قناة زدنى علما zdny3lma
https://www.youtube.com/@zdny3lma
Knowledge is a power
Keep on what you're reading of HOLY QURAN
There is much still to learn
Osama Badr
مؤسس المنتدى
مشاركات: 8585
اشترك في: الخميس مايو 03, 2018 2:46 pm
اتصال:

Re: شد السير من النوع V belt هو من اهم الحاجات اللى لازم تطمن عليها بشكل دوري وتتاكد ان قيمه الشد صحيحه

مشاركة بواسطة Osama Badr »



هناك العديد من الطرق المناسبة والمستخدمة في شد السير من النوع V belt، ومن أشهر هذه الطرق ما يلي:

* طريقة العلامة: يتم وضع علامة على السير عند نقطة التقاطع بين القنوات الموجودة على السير وسطح الطنابير pulleys، ثم يتم شد السير حتى تلتقي العلامات مرة أخرى.
* طريقة المقياس: يتم استخدام مقياس شد السير لقياس مقدار الشد المطلوب، ثم يتم شد السير حتى يصل إلى هذا المقدار.
* طريقة اللف: يتم لف السير على الطنابير pulleys عدة مرات ، ثم يتم شد الطنابير pulleys حتى يتوقف السير عن اللف.

وفيما يلي شرح لكل طريقة من هذه الطرق:

طريقة العلامة

هي الطريقة الأكثر شيوعًا في شد السير من النوع V belt، وتتميز هذه الطريقة بسهولة استخدامها.

لشد السير باستخدام هذه الطريقة، يتم اتباع الخطوات التالية:

1. يتم إيقاف تشغيل المحرك.
2. يتم وضع علامة على السير عند نقطة التقاطع بين القنوات الموجودة على السير وسطح الطنابير pulleys.
3. يتم شد السير حتى تلتقي العلامات مرة أخرى.
4. يتم تشغيل المحرك للتحقق من شد السير.

طريقة المقياس

هي طريقة أكثر دقة من طريقة العلامة، وتستخدم هذه الطريقة في الحالات التي يكون فيها الشد مطلوبًا بدقة عالية.

لشد السير باستخدام هذه الطريقة، يتم اتباع الخطوات التالية:

1. يتم إيقاف تشغيل المحرك.
2. يتم وضع مقياس شد السير على السير.
3. يتم شد السير حتى يصل إلى المقدار المطلوب.
4. يتم تشغيل المحرك للتحقق من شد السير.

طريقة اللف

هي طريقة بسيطة يمكن استخدامها في الحالات التي لا يتوفر فيها مقياس شد السير.

لشد السير باستخدام هذه الطريقة، يتم اتباع الخطوات التالية:

1. يتم إيقاف تشغيل المحرك.
2. يتملف السير على الطنابير pulleys عدة مرات.
3. يتم شد الطنابير pulleys حتى يتوقف السير عن اللف.
4. يتم تشغيل المحرك للتحقق من شد السير.

وبشكل عام، يجب عدم شد السير أكثر من اللازم، حيث يؤدي ذلك إلى تلف السير أو الطنابير pulleys.
مدونة تكنولوجيا الطحن Millingtec
https://millingtec.blogspot.com
-٠-٠-٠-٠-٠-٠-٠-٠-٠-٠-٠-٠-٠-٠-
مدونة اعمل صالحا DOSALEH
https://dosaleh.blogspot.com
-٠-٠-٠-٠-٠-٠-٠-٠-٠-٠-٠-٠-٠-٠-
قناة زدنى علما zdny3lma
https://www.youtube.com/@zdny3lma
Knowledge is a power
Keep on what you're reading of HOLY QURAN
There is much still to learn
Osama Badr
مؤسس المنتدى
مشاركات: 8585
اشترك في: الخميس مايو 03, 2018 2:46 pm
اتصال:

Re: شد السير من النوع V belt هو من اهم الحاجات اللى لازم تطمن عليها بشكل دوري وتتاكد ان قيمه الشد صحيحه

مشاركة بواسطة Osama Badr »



شد السير من نوع V belt على طنبورتين هو عملية بسيطة يمكن القيام بها بنفسك باستخدام الأدوات المناسبة.

فيما يلي الخطوات اللازمة لشد السير من نوع V belt على طنبورتين:

1. قم بإيقاف تشغيل المحرك وإزالة المفتاح من نظام التشغيل.
2. استخدم مفتاح ربط لفك المسامير والصواميل التي تثبت طنابير السير.
3. استخدم مقياس شد السير لقياس مقدار الشد المطلوب.
4. استخدم مفتاح ربط لشد طنابير السير حتى يصل السير إلى مقدار الشد المطلوب.
5. أعد تثبيت المسامير والصواميل التي تثبت طنابير السير.
6. قم بتشغيل المحرك وتحقق من شد السير.

فيما يلي شرح لكل خطوة من هذه الخطوات:

1. إيقاف تشغيل المحرك وإزالة المفتاح من الإشعال

يجب إيقاف تشغيل المحرك وإزالة المفتاح من الإشعال قبل البدء في أي عمل على نظام السير. وذلك لتجنب أي إصابة محتملة.

2. فك المسامير والصواميل التي تثبت طنابير السير

استخدم مفتاح ربط لفك المسامير والصواميل التي تثبت طنابير السير. وذلك حتى تتمكن من تحريك الطنابير لشد السير.

3. قياس مقدار الشد المطلوب

استخدم مقياس شد السير لقياس مقدار الشد المطلوب. عادة ما يتم تحديد مقدار الشد المطلوب في دليل المستخدم للآلة.

4. شد طنابير السير

استخدم مفتاح ربط لشد طنابير السير حتى يصل السير إلى مقدار الشد المطلوب.

5. إعادة تثبيت المسامير والصواميل التي تثبت طنابير السير

أعد تثبيت المسامير والصواميل التي تثبت طنابير السير. وذلك لمنع السير من التحرك من مكانه.

6. تشغيل المحرك والتحقق من شد السير

قم بتشغيل المحرك وتحقق من شد السير. وذلك عن طريق لمس السير. إذا كان السير مشدودًا بشكل زائد، فقد يتسبب ذلك في تلفه. إذا كان السير فضفاضًا جدًا، فقد يتسبب ذلك في انزلاقه.

بشكل عام، يجب عدم شد السير أكثر من 10-15 رطل لكل بوصة من القطر الخارجي للسير.
مدونة تكنولوجيا الطحن Millingtec
https://millingtec.blogspot.com
-٠-٠-٠-٠-٠-٠-٠-٠-٠-٠-٠-٠-٠-٠-
مدونة اعمل صالحا DOSALEH
https://dosaleh.blogspot.com
-٠-٠-٠-٠-٠-٠-٠-٠-٠-٠-٠-٠-٠-٠-
قناة زدنى علما zdny3lma
https://www.youtube.com/@zdny3lma
Knowledge is a power
Keep on what you're reading of HOLY QURAN
There is much still to learn
أضف رد جديد

العودة إلى ”الصيانة الميكانيكية و الكهربائية Mechanical & Electrical Maintenance“